Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Maurice KnegtelOp 1 september stond met 49 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll:

Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

 
Het antwoord van de cybermonnik van deze maand, Maurice Knegtel:

De weg van de Boeddha is eerste persoons onderzoek. Deze weg gaat over mij, zijn riten en praktijken wijzen naar mij, zijn verhalen en onderrichten spreken tot mij, ondervragen mij en stellen mijn vooronderstellingen en ideeën ter discussie. De weg van de Boeddha vraagt mij om dichtbij mezelf te blijven en elk aspect van zijn praktijk en onderricht op mezelf te betrekken.
 
Als ik de weg van de Boeddha in woorden tot uitdrukking breng, spreek ik over en tot mezelf. Spreken binnen dit eerste persoons perspectief is belangrijk, want ik maak daarmee een ongearticuleerde, diep gevoelde ervaring inzichtelijk voor mezelf. Door voor mezelf uit te spreken wat ik ten diepste ervaar, realiseer ik me zaken helderder. Het kan heel behulpzaam zijn dit ten overstaan van derden te doen. Echter, de communicatie dient mijn eigen onderzoek. De ervaringen blijven mijn ervaringen, daarover spreken met anderen is als het delen van een lege schil.
 
Natuurlijk kan mijn enthousiasme een drijfveer zijn om te spreken over mijn weg en mijn ervaringen. Ik ben zo blij voor mezelf, dat mijn hart en mond ervan overlopen. Zolang ik dichtbij mezelf blijf en mijn ervaringen uitspreek, hoef ik niet bang te zijn dat ik het leven van een ander ga leiden. Maar spreken over mijn ervaringen is niet in de eerste plaats de wijze om de weg van de Boeddha uit te dragen. De weg van de Boeddha draag ik uit door hem voor te leven. Wat leef ik dat voor? De Boeddha's onderricht als een tot vraag maken van mijn eigen bestaan. De Boeddha's praktijk als een bereidheid om mezelf te blijven openen, blootstellen en onderzoeken. De Boeddha's riten als een mezelf vergeten in de handeling en daarin onverdeeld aanwezig zijn. De Boeddha's ethos als een ontvankelijkheid die niets uitsluit. De Boeddha's innerlijke houding als een zonder voorwaarden zijn en een geven zonder reden. En wat ik voorleef is de mislukking, een eindeloos falen, ofwel het feit dat mijn leven oefening is en dat ik telkens weer opnieuw begin. Dit voorleven wordt gekenmerkt door de moeiteloosheid als die van een slak die zijn slijmspoor nalaat.
 
De Boeddha sprak over ‘het wonder van het onderricht'. Dit wonder bestond hierin dat zijn socratische manier van werken, waarin de ideeën en vooronderstellingen van zijn gesprekspartner tot vraag werden gemaakt, die weer terugkeerde naar de afzender, de leerling faciliteerde zijn eigen innerlijke wijsheid aan te spreken en in feite zichzelf te onderrichten. Het onderricht van de Boeddha werkt door zowel de leraar als de leerling heen en is geen bezit van een van beiden. De Boeddha wordt vaak vergeleken met een vroedvrouw. Hij helpt de wijsheid die in ieder van ons is gegeven aan het licht te brengen. Er valt niets te onderrichten, want er is niets over te dragen. In zen kent men het gezegde: ‘Er zijn geen zen leraren, er is alleen maar zen.' Het onderricht stroomt van de ene pijp door de andere pijp heen, zolang er niemand is die denkt dat hij iets onderricht.