Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Maurice KnegtelOp 17 november stond met 53 procent van
de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll:

Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Zelf een levensvraag voor de cybermonnik? Stel 'm dan hier.

Het antwoord van cybermonnik Maurice Knegtel:

Onophoudelijk gebeuren de meest verschrikkelijke dingen met mensen. En deze dingen gebeuren ECHT. Hier is niets illusoirs aan. En ze zijn verschrikkelijk. Hiermee is niets teveel gezegd. Het is voorbarig om je vooraf zorgen te maken over zaken die nog niet zijn gebeurd en die zouden kunnen gebeuren. Dan wordt het tijd om meer te zakken in je lichaam, van je voorhoofd naar je onderbuik en je voetzolen, en te leven met je gehele lijf. Maar als het onverteerbare gebeurt en het betreft jou, dan is het de meest natuurlijke zaak van de wereld om je daar zorgen over te maken. Hoe kun je bij zulk een zorg zorgeloos zijn?
 
De stroom aan zorgen wanneer het verschrikkelijke me toevalt is het vrije functioneren van het altijd wakkere principe in mijn leven, de Boeddha, de Ontwaakte. Juist omdat ik wakker ben, weet ik wat er gaande is en weet ik wat dit impliceert. Mijn toekomst, heden en verleden verschijnen in dit niet aflatende, herfst-heldere licht. Het natuurlijke functioneren van dit schitterende licht in mijn vlezige voertuig maakt dat ik me zorgen maak. En terecht. Ik zie mijn leven en dat van de mijnen die van mij afhankelijk zijn in het klare licht van de verschrikking dat me ontzet. Ik schrijf ‘ontzet’ in de dubbele betekenis van het woord. Mijn vrije functioneren betreft het me volstrekt onzeker voelen over de toekomst en me zorgen maken. Zou ik tegen deze stroom van zorgen ingaan, dan leg ik mezelf nog meer last en leed op dan ik reeds heb. Geef ik mezelf daarentegen de ruimte om me zorgen te maken en bekrachtig ik mijn zorgen als mijn in wijsheid functioneren binnen deze gegeven situatie, dan ben ik helder en vrij. Zorgen baren is OK.
 
Naast het vrije functioneren van mijn wijsheid in de vorm van zorgen baren is er nog iets anders waar ik ruimte voor moet creëren. Ik zal moeten buigen voor mijn leven zoals het is. Ik zal mijn leven moeten ontvangen zonder het mijn voorwaarden op te leggen. Ik zal het onverteerbare moeten verteren. Ik zal het onmogelijke moeten doen.
 
Hiermee bevinden we ons in het hart van de boeddhistische beoefening. Dat ik mezelf misschien beter kan concentreren, of dat ik meer aandachtig ben, dat ik kan denken wat ik wil denken, of mezelf beter kan ontspannen, is niet onbelangrijk en het is mooi meegenomen, maar uiteindelijk is het niet waar de beoefening om draait. Als je door de verschrikking wordt getroffen, dan weet je dit. De beoefening draait om de vraag of ik bereid ben om mijn leven te leven precies zoals het is. Deze bereidheid vereist niets meer en niets minder dan het onvoorwaardelijke: ik zal een voor een mijn voorwaarden waaronder ik mijn leven wil leiden moeten opgeven. Ik kan niet meer sjoemelen met mijn bestaan. Als het verschrikkelijke me aanstaart, doen mijn voorwaarden er niet meer toe. Dan zal ik het onverteerbare moeten verteren.
 
Voorwaarden die ik mijn leven opleg zijn bijvoorbeeld, ik wil mijn leven leiden, maar dan moet het geen pijn doen. Of, dan moet ik kunnen doen wat ik wil doen. Of, dan moet ik weten wat mijn leven is, wie ik ben. Of, ik wil mijn leven leiden, maar dan moet het goed zijn. Of, zonder gedoe. Ik wil wel geven, maar dan moet ik er iets voor terugkrijgen. Mijn leven moet zijn zoals ik het wil. Maar mijn leven is niet zoals ik het wil. Het is precies zoals het is. En soms is dat verschrikkelijk. Verzet tegen het onverteerbare is een natuurlijke reactie, maar blijven hangen in mijn verzet is wat de Boeddha typeerde met zijn eerste edele waarheid als ‘dit leven is lijden’. Ik voer een onmogelijke strijd... tegen mezelf.
 
Er staat me spiritueel gesproken dus een ding te doen en dat is buigen, buigen, buigen. Buigen voor mijn leven precies zoals het is. Buigen voor de horror die mijn leven is binnengedrongen. Buigen voor de nacht. Buigen voor de hel die ik betreed. Buigen voor mezelf, voor wat ik in mijn meest verschrikkelijke gedaante ben. De verschrikking is mijn leven. En als mijn lichaam het me toestaat, is het fysieke buigen, boeddhistisch gesproken ‘het horizontaal maken van het ego’, met mijn voorhoofd op de grond, een waarachtig openende oefening. Ik stel mezelf in staat te ontvangen. Mijn leven te ontvangen zoals het is. Iets gaat zijn gang en ik ben het niet, en dat zal ik moeten slikken. Niet ik ben de baas, maar ik dien de Meester die nu deze woorden leest. Mocht ik niet fysiek kunnen buigen, dan kan ik mijn buigen visualiseren. Beeld jezelf in dat je met je lichaam naar de grond gaat, en weer overeind komt, en weer naar de grond gaat, keer op keer. En beeld jezelf dit in met een wakkere lichaamshouding, met een rechte rug. Fysiek of mentaal buigen is een prima oefening om ruimte te creëren voor het zelfsturende proces waarin het onverteerbare wordt verteerd. En dit gebeurt met vallen en opstaan. Met vastklampen en loslaten. Met verzengend verzet en landerige luwte. In dit proces van belasten en ontlasten breekt als in een metaalmoeheid op een onbewaakt ogenblik de drager af. In het verteren van het onverteerbare ben ikzelf verteerd. Het is OK. Het is goed om mijn leven te leiden precies zoals het is. Het is alles wat er is. En als het verschrikkelijk is, dan is het verschrikkelijk. En zorgwekkend.