Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons reÔncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in reÔncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŽn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaís. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?


 

De BOS stopt, en dit is de allerlaatste keer dat de cybermonnik advies kan geven. Heb je wat aan de cybermonnik gehad? Laat het dan weten in de reacties op deze pagina!

Samen weet je meer alleen, dat gaat ook op voor de Cybermonnik. Daarom boren we regelmatig ook het inzicht en de wijsheid van jou, de lezer aan. Maurice Knegtel doet steeds een korte voorzet, vervolgens krijg jij het podium. Wat zou jij doen in onderstaande situatie?
 

Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

In de meditatie en daarbuiten word ik overspoeld door diep machteloos verdriet en woede (Parijs, Raqqa) vanwege het lijden op de aarde. Hoe blijf ik verbonden met alles? Hoe zet ik deze gevoelens om in een positieve handeling?

Het antwoord van Cybermonnik Maurice Knegtel:

'Aldus heb ik gehoord. Eens was de Boeddha in Gayasisa te Gaya, samen met zijn monniken. Hij wendde zich tot hen en sprak: Brandend, brandend, brandend. Wat betekent het dat alles brandt? Het oog brandt, het oor brandt, de neus brandt, de tong brandt, het lichaam brandt, de geest brandt. Brandt door wat? Brandt door het vuur van krampachtig willen, door het vuur van de haat, door het vuur van de bevangenheid door waanideeŽn...' (Samyutta Nikaya 35; 28, in een door mij voor deze gelegenheid geredigeerde vorm). Dit sprak de historische Boeddha Gautama zesentwintighonderd jaar geleden in Noord India. Helaas hebben zijn woorden weinig aan actualiteit en zeggingskracht ingeboet.

De vragen die worden gesteld zijn precies juist: hoe blijf ik verbonden met deze brandende wereld? Hoe zet ik deze gevoelens om in een positieve handeling?

Het gevoel is ook precies juist en uiterst herkenbaar geformuleerd: ik word overspoeld door een diep en machteloos verdriet en woede. Dit is het. Dit is bron van ons bestaan: de pijn van de dingen die maar niet over gaan. De wereld brandt en blijft branden door angst, woede, haat, egocentrisme, krampachtig willen en vasthouden, en het vuur van de bevangenheid door waanideeŽn. Dit doet me pijn en maakt me razend. Het is belangrijk om dat voor mezelf te erkennen. En het is belangrijk om voor mezelf diepgaand vast te stellen dat ook mijn lichaam en geest branden door het vuur van krampachtig willen en vasthouden, woede, haat, egocentrisme en mijn bevangenheid door waanideeŽn. En dat ze door dit vuur worden voortbewogen.

Het is belangrijk om te beseffen en te erkennen dat ik moreel geenszins superieur ben. Ook mijn lichaam en geest branden, en niet alleen omdat de wereld brandt. Het is belangrijk om mijn blik niet af te wenden, mijn ogen open te houden en wakker te blijven voor mijn eigen handelen, emoties en dwalingen. Dat op zich is al helemaal niet gemakkelijk. Het is gemakkelijker om van me af te kijken, met de vinger naar anderen te wijzen en te zeggen: zij zijn het, zij deugen niet, hen moeten we hebben.

Pas als ik de waanidee van mijn eigen morele superioriteit heb doorgeprikt, kan er geheel buiten me om een openheid ontstaan, waarbinnen ik mijn eigen leven kan ontvangen, precies zoals het is en er een compassie kan gaan stromen, eerst naar mezelf, en vervolgens naar anderen toe. Zij zijn niet minder of slechter dan ik. Ook zij worden bewogen door de pijn van de dingen die maar niet over gaan.

Hoe zet ik mijn gevoelens om in een positieve handeling? 'Keep your head up, keep your heart strong, keep your mind set', zingt Ben Howard. Dat is een mooie mantra ter herinnering. Keep your head up: ga terug naar je lichaam, voel je onderbuik, recht je rug, oprecht, trek je kin in, houd je ogen, oren en neus open, blijf wakker en voel met al de poriŽn van je lijf wat zich aandient. Keep your mind set: laat je ideeŽn, gedachten, emoties, waanbeelden en illusies opkomen en weer weggaan en blijf terugkeren naar je lichaam, je basis, die onbeperkte, gevoelige plaat waar heel de wereld in verschijnt. Keer terug met je adem naar je onderbuik: keep your mind set.

Keep your heart strong: dat is moeilijk als het brandt. Het Grote Voertuig Boeddhisme geeft tien wenken ter herinnering. Dit is een herinnering aan wie je werkelijk bent: fundamenteel verbonden met elk ander levend wezen, zonder ook maar iets uit te sluiten. Ze worden vaak negatief geformuleerd (niet doden, niet stelen, niet liegen, et cetera), maar Ik geef ze hier in een positieve vertaling: bekrachtig alle leven, deel met anderen, heb het lichaam lief, druk jezelf waarachtig uit, blijf wakker, ondersteun anderen, blijf de verbondenheid zien, geef onbeperkt, durf jezelf in de plaats te stellen van de ander, wees instrument in de handen van alle levende wezens.

Dit is mijn laatste antwoord als Cybermonnik van de Boeddhistische Omroep Stichting. Ik heb het acht jaar lang met heel erg veel plezier gedaan en dank jou, beste lezer, voor de vragen die je hebt ingestuurd en voor je tijd en aandacht. Voor een een laatste keer vraag ik jou: hoe ga jij om met het lijden op aarde?