Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?
Maurice KnegtelOp zondag 20 mei stond de onderstaande vraag met 32 procent van de stemmen nipt op de eerste plaats (de vraag over wat het boeddhisme biedt in tijden van tegenslag en frustratie stond op 31 procent). Dit is het antwoord van Cybermonnik Maurice Knegtel.


Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Antwoord:

De ervaring dat er geen onderscheid bestaat tussen mij en de ander of tussen mij en de situatie waarin ik me bevind is een belangrijke ontdekking op het geestelijke pad. Ze kan zelfs een omwenteling betekenen in mijn leven, omdat ik de wereld zie vanuit een ander perspectief. Hoe kan het zijn dat ik wel eenheid ervaar in meditatie, maar dat ik haar niet altijd ervaar in mijn relatie met anderen, sterker nog, dat ik daarin soms een verwijdering ervaar?

Wat is de ervaring van eenheid concreet? Laat ik een voorbeeld geven dat iedereen wel herkent. Als je met je vinger tussen de deur komt, is er op het moment dat dit gebeurt, precies dit: ‘Aaaah!!!’ Dat is alles wat er is. Op het moment waarop je met je vinger tussen de deur komt, is er geen deur, geen vinger, geen persoon die met zijn vinger tussen de deur komt en zelfs geen pijn. Er is precies wat er is, een zeer concrete, levende ervaring, als je het een ervaring kunt noemen, want elk woord schiet tekort. Om haar toch een naam te geven, noem ik haar eenheidservaring. Er is geen enkel onderscheid. Vanaf het moment dat ik op deze ‘ervaring’ reflecteer, nadat ik schreeuwend mijn rondjes door de kamer heb gerend, creëer ik een onderscheid tussen degene die pijn heeft aan zijn vinger en de deur, en ik ga woorden geven aan wat onverwoordbaar, ongrijpbaar en onvoorstelbaar is: ‘Nou zeg, dat deed pijn! Ik kwam met mijn vinger tussen de deur!’ Hier betreden we de wereld van het dualisme, van de woorden en de dingen en het ik, en de relaties die ze tot elkaar hebben.

We leven ons leven in beide werelden. De basis van ons bestaan is eenheid. We zijn op fundamentele en intieme wijze verbonden met alles wat is. Dat we dit weinig ervaren, komt omdat we de wereld van het dualisme tot werkelijkheid hebben gemaakt. Als ik op een kussen of een stoel ga zitten met een rechte rug, loslaat waar ik in mijn hoofd mee bezig ben en niets, maar dan ook helemaal niets meer doe, dan kan ik ontdekken dat de fluitende vogel en mijn leven een ongedeelde aanwezigheid zijn. Daarna dwaal ik weer af in gedachten en is er binnen en buiten, ik en de ander. Dit is net zo zeer mijn leven.

Meditatie heeft niet alleen tot doel eenheid te ervaren. Ze heeft ook tot doel te onderzoeken wat ik met die eenheid doe. Het komt vaak voor dat als mensen aan een spiritueel pad beginnen, er een verwijdering optreedt tussen hen en de ‘anderen’ die zich niet met geestelijke zaken bezighouden. Meditatie is voor mezelf onderzoeken waar die verwijdering begint. Hoeveel heeft die verwijdering te maken met mijn voorkeur voor een geestelijk leven boven elk ander bestaan, met mijn oordeel over de ander, met wat ik met de ander doe, als de verhalen waar ik zo vol van ben hem of haar de neus uitkomen? Wat doe ik zelf in de relatie met de ander? Ben ik in staat mijn geestelijke trip los te laten, niets maar dan ook helemaal niets meer te doen en gewoon bij de ander aanwezig te zijn? De basis is en blijft fundamentele en intieme verbondenheid.

We leven in beide werelden. Ondanks dat die fundamentele en intieme verbondenheid een feit is, altijd en overal, vindt er verwijdering plaats tussen mensen. Dan gaat ieder zijns weegs. Dat is jammer en pijnlijk soms, maar als de relatie ontdaan is van alles wat ik er zelf heb opgelegd, blijkt het vaak wel te kloppen.

Maurice Knegtel.


Bent u het hier mee eens? Of juist niet? Reageer dan hieronder..