Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Maurice KnegtelOp maandag 29 oktober stond de onderstaande vraag met slechts twee procent verschil op de eerste plaats. Hierbij het antwoord van cybermonnik Maurice Knegtel.:

De originele vraag:
Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Antwoord:
Veel vormen van boeddhistische meditatie worden gekenmerkt door dezelfde dynamiek. Je dwaalt af in je gedachten, je ontwaakt uit waar je in je hoofd mee bezig bent en je keert terug naar wat is: dit, hier, nu. Om vervolgens weer af te dwalen in gedachten, hieruit na verloop van tijd te ontwaken en terug te keren naar wat is. In deze eindeloze pendelbeweging tussen wat is en wat ik er in mijn hoofd van maak, ontwikkelt zich ongemerkt en buiten mezelf om een onderscheidingsvermogen. Dit stelt me in staat helderder onderscheid te maken tussen wat is en wat ik daar in mijn hoofd mee doe. Het wordt prajna, ‘wijsheid’ genoemd.

Wat me kan helpen om te ontwaken uit de bevangenheid door mijn gedachten is een voornemen, bijvoorbeeld het voornemen om voor een half uur met een rechte rug op een kussen of een stoel te zitten en mijn uitademingen te tellen. Wanneer ik me in de mist van mijn bevangenheid herinner wat ik me aan het begin van mijn meditatie heb voorgenomen, ontwaak ik uit mijn muizenissen en geef ik mezelf de gelegenheid om terug te keren naar het tellen van mijn uitademing. Hiermee ben ik terug bij wat is. Daarna reis ik weer af in mijn gedachtentrein naar toen, dan en elders.

Het regelmatig ‘beoefenen’ van deze dynamiek van afdwalen en terugkeren en weer afdwalen en terugkeren, legt een basis voor meditatie in mijn dagelijkse bestaan. Ik schrijf ‘beoefenen’, maar feitelijk doe ik niet zo veel. Zelfs het herinneren van mijn voornemen doe ik niet. Dat gebeurt. Of niet. Het enige wat ik doe, is me iets voornemen en gaan zitten met een rechte rug.

Wat meditatie in mijn dagelijkse leven betreft, is het denk ik zaak om zo normaal mogelijk te doen. Ik hoef van mijn dagelijkse bestaan niet iets anders te maken dan wat het is. Laat ik gewoon in mijn eigen tempo de afwas doen en mijn maaltijd eten zoals ik dat gewend ben. Over vaste patronen gesproken... Eigenlijk gaat het niet om integratie van meditatie in mijn dagelijkse bestaan, alsof ik iets van buiten mijn leven aan mijn leven toevoeg. Kan ik zien dat mijn dagelijkse bestaan meditatie is? Beide zijn niet van elkaar te onderscheiden.

In mijn dagelijkse bestaan is het belangrijk om af en toe een pauze te laten vallen in de film die in mijn hoofd draait. Het geeft ruimte om zo nu en dan te ontwaken uit de bevangenheid door mijn gedachten en aanwezig te zijn. Wat die aanwezigheid betreft, daarvoor hoef ik niets te doen, want ik ben aanwezig, altijd en overal. Maar om werkelijk aanwezig te zijn, is het zinvol even uit de trein van mijn gedachten te stappen en terug te gaan naar wat is. Ik kan hiermee beginnen als het stokt. Als er iets in mijn bestaan aanloopt. Dan weet ik namelijk dat ik niet echt aanwezig ben. Ik heb me uit de situatie teruggetrokken, een onderscheid gecreëerd, afstand geschapen en ik vaar blind op mijn vaste patronen. Wanneer ik merk dat het stokt en ik ontwaak uit mijn bevangenheid, kan ik voor even mijn ademhaling volgen. Of ik kan aarden, door bewust met beide voeten op de grond te staan of met mijn billen in een stoel te zitten. Of ik beweeg mijn lichaam een klein beetje naar een houding van aanwezigheid. Welke die lichaamshouding is, kan ik je niet vertellen. Dat weet je zelf, je bent immers altijd aanwezig.

Als ik nu handel, handel ik als instrument in een situatie. Ik handel niet zonder het ik, maar ik word niet door het ik bepaald en beperkt. Het is een handelen vanuit aanwezigheid, gedragen en bewogen door wat is en niet door mijn vooringenomen ideeën, oordelen of vaste patronen. Het stroomt en dit stromen staat me toe iets anders te doen, dan wat ik gewoon ben te doen. Daarna spring ik weer op mijn gedachtentrein, totdat ik opmerk dat er iets stokt, ik ontwaak en ik mezelf de kans geef om terug te keren naar wat ik ben. Aanwezigheid. Een moment van pauze.