Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?
Kaye MinerOp woensdag 11 juni stond - met 47 procent van de stemmen – de volgende vraag op de eerste plaats. Hierbij het antwoord van cybernon Kaye Miner:

De vraag was:
In de boeddhistische theorie lijkt het soms of alle problemen op te lossen zijn. Maar als er een concreet dilemma op mijn pad komt, lijkt het allemaal niet meer van toepassing. Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel deze hier.

Het antwoord van Kaye Miner:


Het lijkt bij het leven te horen dat dingen fout lopen of niet precies gaan zoals we zouden willen. Ons hele leven lang proberen we problemen te vermijden. Dat doen we op allerlei manieren: we veranderen van baan, van relatie, van huis, van dieet, en we veranderen andere mensen, regeringen enzovoorts. We zijn altijd bezig de wereld om ons heen te veranderen. Soms brengt dit ons tijdelijk geluk, maar heel vaak gaat het mis. We modderen voort, proberen er het beste van te maken, proberen een volmaakte wereld te creëren om in te leven. Heb je er wel eens bij stilgestaan of het überhaupt mogelijk is om de wereld om ons heen te veranderen? Heb je ooit iemand ontmoet die dat voor elkaar heeft gekregen? En zelfs als onze omstandigheden behoorlijk goed zijn, zullen we toch te maken krijgen met problemen rond ziekte, ouderdom en dood.

Wat de Boeddha ons heeft geleerd, is dat de oplossing gelegen is in onze eigen geest, in onze eigen zienswijze. In plaats van obstakels kunnen de dingen die in ons leven misgaan, waarop we meestal reageren met verdriet, angst en boosheid, een bron van geluk worden. Hoe? Dat is de cruciale vraag. De theorie klinkt aardig maar de toepassing van de theorie in de praktijk kost tijd en oefening.

We krijgen soms de raad om een bepaalde motivatie te ontwikkelen, zoals 'Met wat voor problemen ik ook geconfronteerd word, ik ga me er niet over opwinden. De dingen die ik als problematisch ervaar, ga ik niet langer als problemen beschouwen. Ik ga ze zien als kansen.' Maar door een simpele verandering van woordgebruik zullen niet al onze problemen worden opgelost. We moeten verder gaan dan alleen maar ons woordgebruik. We moeten weten hoe we dit kunnen toepassen, anders zal onze geest toch ongelukkig blijven, hoe uitgekiend ons taalgebruik ook is.

Veel van onze problemen komen voort uit onze verslaving om de dingen op een bepaalde manier te bekijken, vanuit ons eigenbelang. Die op jezelf gerichte zienswijze bepaalt of iets een probleem is of niet. Zo is regen een zegen voor Australische boeren en een bron van ergernis voor Nederlandse vakantiegangers. Zolang we aan de gewoonte vasthouden om elk kleinigheidje dat niet precies in het hokje van ons op onszelf gerichte denken past, als een probleem te zien, maken we van iedere mug een olifant. En ga maar na: Als kleinigheden al grote problemen lijken, wat gebeurt er dan als er echt iets ernstigs aan de hand is? Dan kun je het niet aan.

Om niet door problemen van slag te raken, moeten we afstand doen van onze instelling dat we niet willen dat er dingen misgaan. We moeten het eerste basale feit van ons bestaan erkennen waar de Boeddha over sprak: er is lijden, er zijn problemen, er zijn ongewenste ervaringen. Dat is nu eenmaal een gegeven zolang onze geest nog onder de invloed staat van onwetendheid, gehechtheid en haat.
Dus om te beginnen moeten we onze afkeer van lijden loslaten, door te erkennen dat de dingen altijd mis zullen gaan en dat het zinloos is om je ongelukkig te voelen als dat gebeurt.

Zoals de grote Indiase meester Shantideva zei:
'Als een probleem kan worden opgelost, heeft het weinig zin om je erover op te winden. Er is geen reden om boos te worden, of gedeprimeerd te raken. En als het een probleem betreft waaraan niets valt te veranderen, is het evenzeer zinloos om je ongelukkig te voelen, om het vervelend te vinden. Wat er ook gebeurt, het is zinloos om boos of gedeprimeerd te worden.'

Dit kost wel enige inspanning. Maar zelfs als we iets moeten doormaken wat een grote klap voor ons betekent, zoals een sterfgeval, een vreselijke ziekte of het einde van een relatie, dan hebben we toch nog mogelijkheden, een andere manier om naar de situatie te kijken, en zelfs als ons dat niet voor de volle honderd procent lukt, zelfs als we toch nog pijn ervaren, geeft dit ons kracht en voelen we ons geen slachtoffer meer.

Deze oefening is niet bedoeld om te voorkomen dat er problemen op ons pad komen, maar om te voorkomen dat die onze innerlijke vrede verstoren.
De weerzin tegen het misgaan van dingen ligt aan de wortel van al onze angsten en zorgen. Om die te boven te komen en onze problemen om te zetten in geluk, kunnen we problemen als nuttig beschouwen. We hoeven problemen niet op te zoeken, die vinden ons wel, maar zodra ze opduiken, kunnen we onszelf de vraag stellen: Wat kan ik hieruit leren?

We kunnen proberen vaardig met problemen om te gaan, door ze als gelegenheid te benutten om de realiteit en onze verslaving aan de wereld van voorbijgaande genoegens onder ogen te zien, de eerste stap naar bevrijding en verlichting; door empathie met anderen te ontwikkelen en ze toe te wensen dat ook zij vrij mogen zijn van lijden en problemen, oftewel het beoefenen van mededogen; en door geduld en een positieve, liefdevolle, wijze levenshouding te ontwikkelen – allemaal dingen die helpen om onze geest lichter te maken. Dan zullen de keuzes die we maken uit een zuiverder motivatie voortkomen, zodat we niet van streek raken als ze niet uitpakken zoals wij het willen.

'Alleen dwazen beklagen zich; de wijzen vinden in alles iets van waarde.'