Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?
Kaye MinerOp 25 september stond met 47 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats.

De vraag was:
Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel deze hier.

Het antwoord van cybernon Kaye Miner:

“Het voornaamste obstakel voor het genereren van de benodigde motivatie en wilskracht om onze doelen te bereiken is luiheid, en die kun je tegengaan door je doel helder voor ogen te houden en de dingen met vreugde en plezier te doen. We weten allemaal dat als je iets leuk vindt om te doen, je jezelf zelden hoeft te pushen. Dan gaat je werk je gemakkelijk af, heb je energie te over, haal je voldoening uit wat je doet, en lukt alles je beter. Luiheid (in het Sanskriet 'alassya': geen gebruik maken van), en alle varianten daarvan, heeft juist het omgekeerde effect. En hoe ontwikkel je die heldere doelgerichtheid en vreugdevolle inspanning om je luiheid te overwinnen?

Eerst moet je bepalen wat je aspiratie is. Wat is het dat je zo graag wilt doen of zijn? In het Boeddhisme hebben we misschien de aspiratie om bevrijding of Verlichting te ervaren. Vervolgens moet je een inschatting van de situatie maken. Is je doel heilzaam? Is het bereikbaar? Wat is daarvoor nodig? Wat zijn de obstakels? Zijn er voorbeelden van andere mensen die dit doel bereikt hebben en je kunnen inspireren? Dat helpt je om vertrouwen te krijgen, niet alleen in de waarde van het doel zelf, maar ook in de stappen die je moet zetten om dat te realiseren. En dat vertrouwen groeit vervolgens uit tot een spontaan verlangen om door te zetten, om een Arhat of een Boeddha te worden, net als het spontane verlangen om iets anders te doen dat we leuk vinden. Je kunt deze manier van denken ook op wereldse doelen toepassen.

Met een helder inzicht in de situatie werk je vastbesloten en consequent aan het uit de weg ruimen van de obstakels die je verhinderen je aspiratie te vervullen. Het is niet goed om onbezonnen tot actie over te gaan. Je moet een strategie uitwerken en je plan met vastberadenheid ten uitvoer brengen, door de voor- en nadelen van je handelwijze te onderzoeken. Als je een bepaalde handelwijze juist acht, dan blijf je bij je vastbeslotenheid om die ook uit te voeren. Het gaat erom dat we de juiste motivatie hebben voor wat we doen, niet om onze reputatie hoog te houden of anderen bij te houden, en dat we vreugde en enthousiasme ontlenen aan het aanleren en toepassen van methodes die naar ons doel leiden.

En wat ook belangrijk is, als we onszelf aan dit soort inspanning en vastberadenheid onderwerpen: als we moe worden, moeten we uitrusten, een pauze nemen, voor onszelf zorgen, onze motivatie opfrissen en nieuwe inspiratie opdoen. Als we ons weer verfrist voelen, pakken we de handeling weer enthousiast op. Dat geldt voor iedere onderneming in het leven.

Eerst moeten we de aspiratie en interesse genereren. Als we die vervolgens hebben onderzocht en hebben gecheckt of het een goed idee is om die aspiratie en interesse in daden om te zetten, dan wordt onze interesse sterk en standvastig. Het derde aspect is dat we ons vervolgens met plezier en energie en vreugde aan de handeling wijden. En ten slotte, als we moe worden, zorgen we voor ontspanning, en zodra we ons weer verfrist voelen, zetten we die handeling weer voort.

Als we het moeilijk vinden om een aspiratie te genereren of om de vereiste energie op te brengen, dan kan het helpen om vast te stellen of we ten prooi zijn gevallen aan luiheid.

Natuurlijk is er de bekende vorm van luiheid, waarbij je gehecht bent aan allerlei zinloze activiteiten die je afleiden en van je doel afbrengen, maar ook uitstel, een andere vorm van luiheid, steekt vaak de kop op. We hebben wel een zekere aspiratie en interesse in ons doel, maar we hebben het gevoel dat we nu geen tijd hebben om er iets aan te doen. We besluiten om het uit te stellen tot later. We hebben allerlei excuses: geen tijd, de omstandigheden zijn niet gunstig, ik heb niet alle middelen, ik weet er nog te weinig van. Maar deze excuses versterken alleen maar de luiheid van het uitstellen, en voordat we het weten is het misschien gewoon te laat en zijn we onze kans helemaal misgelopen.

Onszelf onnodig onderwaarderen is ook een vorm van luiheid. Dan beginnen we te denken: “Anderen mensen kunnen het wel, maar ik niet.” We verschuilen ons achter het excuus dat het niet in ons vermogen ligt. We denken dat onze capaciteiten te kort schieten, dat we niet de aangewezen persoon voor deze taak zijn, dat we niet goed genoeg zijn.

Bedenk dat hoe onze omstandigheden ook zijn, we altijd in de perfecte gelegenheid zijn om op de meest efficiënte wijze onze beoefening te doen, afgestemd op onze individuele vermogens en huidige omstandigheden. Bedenk dat ook al kunnen we niet alles doen, en ook al kunnen we niet alles perfect doen, we kunnen wel ons best doen voor wat de huidige situatie van ons vraagt. We hebben een ongelofelijk potentieel.

Met de positieve houding van vreugdevolle inspanning en mindfulness  kunnen we de perfecte manier vinden om onze beoefening te doen, aangepast aan de behoeften van onze situatie – hier en nu. Langer wachten is niet nodig. 

We moeten natuurlijk wel realistisch blijven. We kunnen een paar kleine stapjes zetten om zelfvertrouwen te kweken. Dat is heel belangrijk voor meditatie en het volgen van een spiritueel pad. Mensen zijn natuurlijk ook heel verschillend. Sommigen zijn intelligenter dan anderen. Sommigen begrijpen dingen gemakkelijker dan anderen. Maar dat maakt niet uit zolang die vreugdevolle inspanning er maar is.
Zoals Zijne Heiligheid de Dalai Lama zegt: “In het begin is spirituele beoefening moeilijk. Je vraagt je af hoe je het ooit voor elkaar zult krijgen. Maar naarmate je eraan gewend raakt, wordt de beoefening langzamerhand gemakkelijker. Wees niet al te koppig en push jezelf niet te veel. Als je je beoefening stapje voor stapje doet, overeenkomstig je individuele aanleg, dan wordt het steeds plezieriger en vreugdevoller. Naarmate je innerlijke kracht groeit, zullen ook je positieve daden zich verdiepen en in reikwijdte toenemen.”

(A Flash of Lightening in the Dark of Night, Shambala Publications inc.)