Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Maurice KnegtelOp 4 november, stond met 55 procent van de stemmen, de onderstaande vraag op de eerste plaats van de poll. De cybermonnik van deze maand, Maurice Knegtel, geeft antwoord:

De vraag was:
Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel deze hier.

Het antwoord van Maurice Knegtel:
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de boeddhistische meditatietraditie waarin we ons begeven. Het zou daarom interessant zijn, ook mijn collega cybernon Kaye Miner haar licht over deze kwestie te laten schijnen. Ik ben getraind binnen de zen traditie, die een non-dualistische traditie is. De meditatie draait hier om intimiteit of een-zijn-met.

Wie de Bijenkorf bezoekt, hoeft er niet lang over na te denken om te weten dat de plaats waar hij het pand verlaat, dezelfde is als waar hij is binnengekomen. De uitgang is de ingang. Maar studenten van spirituele wegen, zoeken de uitgang vaak op een andere plek, bijvoorbeeld een dakraam op de zesde verdieping. Ze denken dat de uitgang ergens anders ligt dan waar ze zijn binnengekomen. Dat is merkwaardig. Waarom beginnen we de weg uit wat ons hindert, niet met wat ons hindert?

De plaats waar ik mijn geestelijke pad ben binnengegaan, is tevens de uitgang. Maar wat me aanzet tot beoefening, mijn ingang, is vaak wat ik door beoefening wil kwijtraken. Mijn ingang kan onwetendheid zijn, of vergankelijkheid, stress, gehechtheid, het ik dat me steeds in de weg zit, of hij is een emotie die me hindert. In tegenstelling tot het gebruiken van mijn beoefening om mijn ingang te ontvluchten, kan ik mijn ingang benutten als uitgang.

Hoe doe ik dat? Ik doe dat het gemakkelijkst in een gecontroleerde situatie, bijvoorbeeld de beoefening van meditatie, en met een fysiek krachtige basis, bijvoorbeeld het mediterende lichaam. Vervolgens ontbied ik de emotie die me dwarszit, door me de condities die haar oproepen voor de geest te halen, of door haar herhaaldelijk bij haar naam te noemen, bijvoorbeeld ‘angst’, ‘smetvrees’, ‘woede’, of ‘jaloezie’. En als dan de emotie in mijn meditatie oprijst als een ijsberg voor de boeg van een schip, dan ga ik niet van haar weg, maar laat ik haar binnen. Ik ontvang haar, omvaam haar, wordt met haar intiem, val met haar samen, ben in haar aanwezig. Dit is niet eenvoudig, het zal ook niet in een keer gaan. Maar als mijn angst voor en mijn weerstand tegen de emotie zijn verweekt, dan hoef ik er niets voor te doen om de emotie binnen te gaan en met haar samen te vallen. Ze is daar al, ze zit in mijn beste stoel te nippen van mijn beste whisky, met haar benen op mijn beste poef en de afstandsbediening in haar hand, terwijl ik nog bij de deur sta haar toe te spreken, dat het nu even niet uitkomt. Ze is niet te onderscheiden van mijn leven. Ik hoef slechts te zijn met wat is en wie ik ben, intiem, aanwezig. Als ik mezelf zodanig vertrouw dat ik dat kan, dan blijkt de emotie die eerst een solide blok was aan mijn been, een open, heldere kwaliteit van mijn bestaan te zijn. Ze is prima in orde.

Maar zodra ik afstand neem van de emotie, mezelf terugtrek en iets met haar doe, haar beoordeel, haar groter of kleiner maak, wegstop of cultiveer, dan verdwijnt haar openheid en helderheid en perverteert ze tot de zware, duistere macht die ik denk dat ze is. Van een kwaliteit van mijn bestaan wordt ze iets wat me in de weg zit, wat me hindert en blokkeert en waar ik vanaf wil komen.

Nog een opmerking over stress. Als ik werkelijk aanwezig ben in de hectiek van een situatie, dan kan ik in een rondspinnend dolhuis stieren van de ene hoek naar de andere en tegelijkertijd volledig in rust zijn, als het oog van een orkaan. Pas als ik me terugtrek uit de hectiek van de situatie en er iets mee doe, me ertegen verzet, me erdoor laat bevangen, haar beoordeel, dan maakt de openheid en rust plaats voor benauwenis en stress. Ook hier geldt het motto van de Bijenkorf, de ingang is de uitgang.