Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?
Maurice KnegtelOp 10 februari stond met 47 procent van de stemmen de onderstaande vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll. Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel hem dan hier.

De vraag was:
Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Het antwoord
De cybermonnik van deze maand, Maurice Knegtel, geeft antwoord:
 
Het antwoord op de vraag ligt voor de hand. Je kunt niet egoloos deelnemen in een samenleving die wordt gestuurd door onderlinge competitie. Ofschoon het antwoord voor de hand ligt, maakt dat de vraag niet minder belangrijk. Wanneer we opstaan van het meditatiekussen, is het een vraag zoals deze, waar het in meditatie in ons dagelijkse leven om draait. Hoe maak ik gebruik van het ego? Hoe gebruik ik mijn competitieve kwaliteit?

Met betrekking tot alle kwaliteiten die ons in ons leven ter beschikking staan, kunnen we ons afvragen of we ze voor ons laten werken, of dat we erdoor bevangen zijn en ze ons laten werken? Spannen we het paard voor de wagen, of erachter? De kwaliteiten waarmee we zijn toegerust om ons leven te leiden, zouden we in overdrachtelijke zin kunnen zien als kinderen van de Boeddha. De Boeddha is de heldere, grenzeloze, alles omvattende aanwezigheid die ons leven in wezen is. De kinderen zijn aspecten en kwaliteiten van deze grenzeloze aanwezigheid. Nu mogen sommigen van de Boeddha’s kinderen vrijelijk spelen in alle vertrekken van het huis. Andere kinderen echter, zien we niet zo graag en die stoppen we ver weg in de kelder onder het huis.

Mensen die zich met spiritualiteit bezighouden, geven kinderen met namen zoals 'liefdevolle vriendelijkheid', 'empathie', 'onbaatzuchtigheid', 'wijsheid' en 'compassie' graag een mooie, eigen kamer in het huis. Kinderen met namen zoals 'gehechtheid', 'lichamelijkheid', 'materialisme', 'begeerte', 'woede', 'denken', 'onrust', 'jaloezie', 'arrogantie', 'wedijver' en 'onwetendheid', worden opgesloten in de vochtige, donkere krochten onderaan de keldertrap. Er is een kind in het bijzonder, dat er extra bekaaid vanaf komt, het kind dat de naam ‘ego’ draagt. Dit metselen we het liefst in, in de spelonken onder de plankenvloer, zodat we er nooit meer mee te maken hoeven te krijgen. Deze kinderen van de Boeddha leiden een ondergronds bestaan, weggestopt, vernederd, verdrongen en ze ontpoppen zich als ware guerrilla’s in ons bovengrondse leven. Kwaliteiten die eigenlijk in dienst staan van onze heldere en grenzeloze aanwezigheid, beginnen deze nu te ondermijnen. Ze perverteren tot duistere krachten, die ons in een waarachtige onwetendheid, in ons denken, handelen en spreken aansturen. Hoed je voor mensen die beweren dat ze een egoloos bestaan leiden, want ze houden iets voor zichzelf verborgen, dat op heimelijke wijze hun leven bestiert.

Er is niets mis met ons ego, noch met onze competitieve kwaliteit, met gehechtheid, begeerte, woede, jaloezie, noch met ons altijd maar voort ploegende denken, mits deze kwaliteiten de plaats in ons leven krijgen die hen toebehoren. Ze dienen niet te leven in het donker. Ze vormen een deel van onze huishouding. Als we het ego in open aanwezigheid zien functioneren, dan neemt het niet ons, heldere aanwezigen, in bezit, maar dan werkt het voor ons. Hier wordt onwetendheid concreet getransformeerd tot ontwaken. Hier bevrijden we het ego van onze spirituele voorkeur. Hier wordt een bevangen egocentrisme omgebogen tot een ego dat functioneert in dienst van de Boeddha. De Boeddha, dat is degene die nu deze woorden leest. Het ego is degene die vervolgens vrolijk verder surft, of er iets van vindt en inlogt om zijn mening onder deze tekst te tikken. De competitieve kwaliteit kan ons vervolgens de energie en spitsvondigheid geven om dit antwoord met glans te overtreffen.