Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?
Op 11 oktober stond met 47 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll. Heeft u zelf een vraag aan de cybermonnik? Stel hem dan hier.

De vraag was: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Het antwoord van de cybermonnik van deze maand, Kaye Miner:


Ten eerste wil ik duidelijk zeggen: wanneer er sprake is van een ernstige depressie dan is het belangrijk om deskundige hulp op te zoeken.

Tegenwoordig noemen we in de volksmond bijna alle gevoelens van somberheid of verdriet of een dip “depressie”, wanneer dat niet noodzakelijk het geval is. Chronische depressie is iets heel anders. En een laag zelfbeeld en depressie kunnen wel maar hoeven niet noodzakelijkerwijs met elkaar samen te hangen. Dus we moeten voorzichtig zijn in wat we hier beschrijven en bedoelen.

In onze samenleving hebben we tegenwoordig de neiging te verwachten dat alles altijd maar zalig en gelukkig is. Tijdschriften met mooie titels en bijna alles op TV verwijzen naar een luxe levensstijl. En wanneer ons eigen leven niet zo luxe is als op TV, dan kunnen we voelen dat wij een uitzondering zijn, en een slechte persoon of iemand die slecht presteert; er is iets mis met ons. We kunnen voelen dat we niets waard zijn en nooit in ons leven iets goeds hebben gedaan. Maar dat heeft te maken met het verwrongen gedachtepatroon dat ontstaat tijdens depressie, en niet zozeer met een al eerder bestaand laag zelfbeeld. Zo kun je tijdens een depressie ook werkelijk denken dat de wereld, je familie enzovoort beter af zijn als je er niet meer bent, iets dat we recentelijk met Antonie Kamerling zagen. We vergeten dat ons waardevolle menselijk leven een combinatie van geluk en lijden is. Dat het zo is geeft ons de gelegenheid om te leren en groeien. Of, wanneer we dit ons wel herinneren, voelen we ons nog slechter. We voelen ons schuldig dat we dit leven niet goed gebruiken, dat we het niet verdiend hebben en dat we falen. Dan raken we dieper in de put. Zo’n denkwijze helpt zeker niet. Veel beter is het om ons potentieel in te zien en te ontwikkelen, en elke dag te beschouwen als een nieuwe kans om uit je zelfgemaakte gevangenis te komen.

Het verraderlijke van de ziekte depressie is dat het onmogelijk lijkt om je aan je eigen gedachtepatroon te ontworstelen, het wordt de enige waarheid en je bent niet meer in staat een andere werkelijkheid te herkennen. Daar is op dat moment dan ook echt deskundige hulp bij nodig.

Het boeddhisme heeft wel een hele gereedschapskist die kan helpen om niet in depressie te verzinken. Ten eerste leer je natuurlijk door meditatie je niet meer zozeer met je gedachten te vereenzelvigen en ook leer je gedachtepatronen te herkennen. Je ziet hoe je gedachten opkomen, een momentje blijven en dan veranderen of verdwijnen. Je ziet hoe je verschillende neigingen hebt om te reageren met woede of een gevoel van vernedering tegenover de opmerkingen van anderen wanneer dat eigenlijk niet nodig is. Mindfulness kan helpen om dit soort gevoelens niet te verdrijven, maar te verdragen en in iets positiefs om te zetten.
Vervolgens helpt gedachtetransformatie je er anders mee om te gaan. Gedachtetransformatie is een genre van de boeddhistische Mahayana-leer waarbij je jezelf gelijkschakelt aan en verwisselt met anderen. Het is een manier om een puur zelfkoesterende houding te veranderen in een houding die anderen én jezelf op dezelfde wijze koestert. Dan kun je anders gaan kijken naar situaties, en gebruik je ze om je begrip voor jezelf en voor anderen te bevorderen, en je mededogen te ontwikkelen. Het is een hele krachtige manier om depressie en een laag zelfbeeld positief te gebruiken, zeker wanneer je vertrouwd bent met de methode die bekendstaat als “Geven en Nemen” (Tibetaans: Tong-len). Tong-len helpt je je gerichtheid op jezelf op zo'n moment te verwisselen voor gerichtheid op de ander die ook lijdt. Juist bij depressie ben je erg gericht op “ik”, dus is dat een probaat middel dat ook nog ‘zin’ kan geven aan de ervaring van depressie.
Mediteren op de vier onmetelijk gedachten: gelijkmoedigheid, liefde, mededogen en vreugde helpt ook enorm. De wens opwekken dat alle wezens, inclusief jezelf, vrij van gehechtheid en afkeer zijn en anderen gelijk stellen – dat zij en jij gelukkig zullen worden en vrij van lijden zullen zijn en nooit gescheiden van het geluk dat geen lijden kent – geeft ook de sterke motivatie dat je leven zin heeft om dat waar te maken.

Wanneer je jouw inzicht en wijsheid in de ‘leegte van inherent ontstaan’ ontwikkelt dan hebt je een kans de werkelijkheid te herkennen en niet jouw verkeerde waarneming hiervan. De kans om het afhankelijk bestaan van jezelf en verschijnselen in te zien door middel van meditaties op de ‘leegte van inherent ontstaan’ zijn een atoombom voor depressieve gevoelens en een laag zelfbeeld. Maar dat is wel erg moeilijk en de juiste studie vooraf is nodig om niet verder in de war te raken. 

Verder zijn er binnen de Tibetaans Boeddhistische traditie bepaalde oefeningen die gericht zijn op de zuivering van karma. Ze helpen de oorzaken voor depressie weg te nemen zeker wanneer je fysieke beoefening zoals neerbuigingen doet. Ze zorgen weer voor de aanmaak van endorfine, dat helpt je beter te voelen.

Dus binnen het boeddhisme is er een schatkist van methoden die bij een laag zelfbeeld en depressie heel goed kunnen werken.

Maar nogmaals, dit geldt voor matig depressieve gevoelens en niet voor een ernstige depressie, daar is de pijn zo groot dat het erg belangrijk is dat je professionele hulp zoekt.