Forum

Forum: Hoe ga ik om met het lijden op de aarde?

Vraag 61: Als wij geen zelf hebben, wat van ons re´ncarneert er dan eigenlijk?

Forum: mijn dochter heeft de keuze gemaakt uit het leven te stappen. Hoe ga ik daar mee om?

Vraag 59: Hoe ga je om met jaloezie. Waar komt dat vandaan?

Forum: het zilvervisjesdilemma

Vraag 57: Hoe kan ik mededogen hebben met iemand die pathologisch liegt en manipuleert?

Forum: De schoonmoeder

Vraag 55: Hoe kun je jezelf boeddhistisch profileren op het werk?

Vraag 54: Juist het besef van het leven in het Nu - en dat er buiten het huidige moment eigenlijk niets is - maakt me depressief. Hoe kan ik dit anders zien?

Vraag 53: Waarom zijn er zoveel manieren om te mediteren, en hoe weet je welke het beste bij je past?

Vraag 52: Is verlichting iets permanents? Waarom horen we nooit iets over meesters die een terugval hebben?

Vraag 51: Ik mediteer elke dag en ga op retraite. Maar niet bij een sangha. Kan ik zonder sangha boeddhisme beoefenen?

Vraag 50: Ik heb MS, en dat brengt vele onzekerheden over de toekomst. In bed malen toekomstscenario's door mijn hoofd. Hoe stop ik de stroom aan zorgen?

Vraag 49: Ik heb niet in de hand hoe en wanneer ik zal sterven. Ik oefen te leven in het nu, toch maakt me dit bang. Hoe kan ik hiermee om gaan?

Vraag 48: Als ik op liefdevolle aandacht mediteer merk ik naderhand soms dat ik juist ongeduldig word. Alsof meditatie contraproductief werkt. Hoe kan dat?

Vraag 47: Mijn zorgen over mijn naasten maken me ongelukkig, en betrokkenheid en hulpvaardigheid slaan door in bezorgdheid. Hoe ga ik hiermee om?

Vraag 46: Hoe kan ik leren goed om te gaan met heftige pijn?

Vraag 45: Hoe ga ik om met cynische mensen?

Vraag 44: Hoe kan ik boeddhist zijn en toch genieten van bijvoorbeeld alcohol, feestjes en vakanties?

Vraag 43: Hoe word je onbevangen, zodat je als het moeilijk wordt niet wordt meegesleurd met je emoties?

Vraag 42: Hoe ga ik om met mijn angstaanvallen?

Vraag 41: Hoe draag ik het boeddhisme uit zonder als een dominee over te komen?

Vraag 40: Hoe blijf ik vrijgevig en vriendelijk tegenover mensen die meer willen dan ik kan geven?

Vraag 39: Vertroebelen antidepressiva je meditatie?

Radiovraag 6: Wordt het niet tijd voor een Boeddhistische Partij?

Radiovraag 5: Hoe ga ik om met ergernis over mijn naasten?'

Radiovraag 4: Wat zegt het boeddhisme over orgaandonatie?

Vraag 38: Wat is egoloosheid volgens het boeddhisme?

Radiovraag 3: Hoe kan ik mededogen voelen voor iemand die mij kwaad doet?

Radiovraag 2: Hoe kan ik loslaten, maar niet vervallen in onverschilligheid?

Radiovraag 1: Hoe neem ik afstand van de eurocrisis?

Vraag 37: Loslaten is soms hard werken. Is het dan nog wel loslaten?

Vraag 36: Moet je het leven laten gebeuren, of moet je juist actief doelen stellen?

Vraag 35: Hoe handel je als boeddhist als vrienden je bedriegen of niet eerlijk tegen je zijn?

Vraag 34: Mediteren lukt niet; er warrelt teveel door mijn hoofd. Hoe maak ik mijn geest leeg?

Vraag 33: Waar ligt de grens tussen emoties controleren en deze toelaten?

Vraag 32: Hoe kan ik een standpunt innemen met een werkelijk leeggemaakte geest ?

Vraag 31: Betekent mededogen dat je alles maar moet tolereren?

Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?

Vraag 29: Hoe herken je je boeddhistische leraar, en aan welke criteria moet hij/zij voldoen?

Vraag 28: Hoe vind ik het vertrouwen om te kiezen voor de dingen die echt belangrijk voor mij zijn?

Vraag 27: Hoe kan het boeddhisme mij helpen uit de gevangenis van een laag zelfbeeld en depressie?

Vraag 26: Hoe vergeef ik mezelf als ik weet dat ik gefaald heb?

Vraag 25: Hoe kan het boeddhisme helpen om van een verslaving af te komen?

Vraag 24: Hoe verhouden passie en erotiek zich tot de gelijkmoedigheid van een boeddhistische levenswijze?

Vraag 23: Is het geloven in re´ncarnatie onlosmakelijk verbonden met het beoefenen van het boeddhisme?

Vraag 22: Hoe kan ik me veilig en geborgen voelen in een wereld vol van onveiligheid, verandering en vergankelijkheid?

Vraag 21: Ik kijk als een toeschouwer naar mijn eigen leven. Hoe krijg ik er vat op?

Vraag 20: Hoe kun je egoloos deelnemen in een samenleving die gestuurd wordt door onderlinge competitie?

Vraag 19: Hoe ga je als boeddhist om met onrecht? Acceptatie is snel gezegd, maar moet je dan zomaar alles accepteren?

Vraag 18: Gehechtheid zorgt voor lijden. Maar ik wil ook een monogame en intense relatie. Hoe breng ik dit in evenwicht?

Vraag 17: Mijn stiefkind pubert, huilt, schreeuwt en slaat met deuren. Hoe ga ik om met uitzonderlijk negatief gedrag van anderen en kinderen?

Vraag 16: Wat moet je doen als je weet dat je doodgaat?

Vraag 15: Is het juist het verlangen dat me in de weg staat bij het zoeken naar wezenlijke verbinding?

Vraag 14: Soms word ik bevangen door wanhoop en machteloosheid als ik merk hoe moeilijk het is mezelf te veranderen, of als ik nadenk over het lijden. Hoe vind ik de moed om door te gaan?

Vraag 13: Hebben we ons karma en de daaruit voortvloeiende pijn uitsluitend aan onszelf te danken?

Vraag 12: Ik heb bijzonder veel stress, en bovendien smetvrees. ik weet dat deze angsten niet nodig zijn. Zijn er tips, meditatieoefeningen of aanzetten die zouden kunnen leiden tot inzicht over overdreven angsten?

Vraag 11: Hoe vind ik de motivatie en wilskracht in mezelf om mijn doelen te bereiken?

Vraag 10: Ik vind het moeilijk om altijd compassievol te zijn. Hoe ga ik daarmee om?

Vraag 9: Hoe kan ik op de kritische momenten toch een juiste beslissing maken?

Vraag 8: Door te mediteren wordt mijn gevoeligheid groter, maar hoe ontwikkel ik mijn weerbaarheid?

Vraag 7: Hoe kan ik zin geven aan mijn bestaan en tegelijkertijd onthecht zijn van ideeŰn over waarom en waartoe ik leef?

Vraag 6: Ik voel me verbonden met het boeddhisme, maar voel me geen boeddhist. Wat maakt iemand een boeddhist?

Vraag 5: Hoe integreer ik meditatie in mijn dagelijkse bestaan, met name op het gebied van mijn vaste patronen?

Vraag 4: Hoe ga ik om met iets wat lang geleden in mijn leven is gebeurd en dat nog steeds mijn leven bepaalt?

Vraag 3: We zijn allen boeddhaĺs. Wat betekent dat?

Vraag 2: Meditatie die tot doel heeft eenheid te ervaren, levert soms verwijdering op van mensen die geen meditatie beoefenen. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Vraag 1: Wat is assertiviteit volgens de Boeddha?

Cybermonnik algemeen

 
Vraag 30: Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?
Maurice KnegtelOp 30 januari stond met 61 procent van de stemmen één vraag op de eerste plaats van de cybermonnik-poll:

Hoe kun je als boeddhist het beste met angst omgaan?
 
Het antwoord van de cybermonnik van deze maand, Maurice Knegtel:

Primaire emoties zoals woede, verdriet en angst zijn intelligente kwaliteiten van ons menselijke bestaan. Ze geven ons met grote helderheid en haarscherpe precisie inzicht in de situatie waarin ons leven zich bevindt en ze verschaffen ons de juiste energie om in die situatie te kunnen handelen. Toch ervaren we onze primaire emoties doorgaans niet als intelligente kwaliteiten. Dit komt omdat we iets met deze emoties doen en ze niet voor ons laten werken.
 
Angst toont ons iets wat we niet willen zien: onze eindigheid en de fundamentele onzekerheid van ons bestaan. Niets is wat het lijkt te zijn. Aangezien we er moeite mee hebben om dit onder ogen te zien, ‘vermoorden we de boodschapper'. Het is haast een natuurlijke menselijke reactie om terug te deinzen voor angst, en vooral voor wat angst ons toont. We zijn bang voor angst. Het kan ook zijn, dat we angst al vroeg in ons leven hebben weggestopt, omdat we om een of andere reden niet bang mochten zijn. Angst die niet in openheid kan functioneren, perverteert tot een secundaire emotie. Agressie is een van de meest voorkomende vervormingen van angst. Ze is angst die ondergronds is gegaan. Agressie is de guerrilla die de onderdrukte angst voert in ons bewustzijn. Ze is de angst die is gestold in een destructieve spanning, zonder inzicht in de situatie en met een energie die geenszins op de situatie is afgestemd.
 
Angst kan ook verworden tot een geestelijke spasticiteit. We leven dan in een permanente verkramping. Of angst verlamt ons in de situaties waarin we zijn inzicht en energie zo hard nodig hebben. Wanneer angst niet onbekommerd en onbelemmerd kan functioneren, vertekent en vertroebelt ons inzicht in de situatie en staan we niet meer in onze kracht. We hebben onszelf afgesloten van de kwaliteiten waarmee we zijn toegerust om ons leven te kunnen leiden. We zijn vervreemd van onszelf.
 
Om onze verhouding tot angst te helen, zullen we angst als intelligente kwaliteit en afgestemde energie moeten leren waarderen. We zullen angst opnieuw moeten leren voelen. Ik noem twee manieren waarop dit kan. Dit zijn niet de enige manieren om onze relatie met angst te herstellen. Het zijn wijzen die ik zelf heb beproefd en als doeltreffend heb ervaren.
 
Beide oefeningen gaan uit van een sterke fysieke basis. Het lichaam draagt de oefening. Dit is belangrijk! Het dragende lichaam zou een lichaam in een meditatiepositie kunnen zijn, met een rechte rug en met kracht in de onderbuik, het geaarde lijf. Wanneer de basis een fysiek krachtige is, kunnen we ons een situatie voor de geest halen waarin we bang zijn. Wanneer heb je voor het laatst angst gevoeld? Wat gebeurde er in die situatie? Waar was je? Welke waren de condities? Wanneer je de angstige situatie voor jezelf hebt gevisualiseerd, laat je de angst opkomen. Dit is beangstigend en het kan zijn dat het niet in een keer lukt om de angst te laten rijzen. Het is een oefening, dus je geeft jezelf permissie om gewoon weer opnieuw te beginnen met de visualisatie.
 
Als angst in deze gecontroleerde setting opkomt, kun je twee dingen doen. Je kunt de angst stem geven en een dialoog aangaan met de angst. Hoe is het met je? Wanneer ben jij voor het laatst naar buiten gekomen? Hoe gaat het zelf met je om? Hoe waardeert het je? Wat vind je daarvan? Wat bied je het zelf? Wat heb je van het zelf nodig om vrij te kunnen functioneren? Het stem geven aan angst, helpt angst zijn natuurlijke plaats te hervinden in de mandala van mijn leven.
 
Ook kun je de angst binnengaan als hij in de gecontroleerde situatie van een meditatie opkomt. Je laat de angst beetje bij beetje toe. Dit zal met terugdeinzen en verwerpen gepaard gaan, maar het is een oefening en je kunt haar telkens weer opnieuw beginnen. Op een gegeven moment begin je de angst tot in je poriën te voelen. Van teen tot kruin ben je intiem met de angst, ben je angst, adem je angst in en adem je angst uit.
 
Zowel de dialoog met de angst, als het de angst van binnenuit ervaren, werken pacificerend. Ik bevrijd mezelf niet van angst, ik bevrijd angst van mezelf. In de hoop dat angst zijn plaats in de orde van mijn bestaan hervindt en onbelemmerd kan functioneren als een intelligente kwaliteit van mijn leven en een energie die is afgestemd op de situatie.